torsdag 18 augusti 2011

Operationen

Nu e jag lite piggare och kan kanske berätta lite mer. Vi infann oss på avdelningen vid 07.00, där blev P lovad frukost men de kom de aldrig någon. Vi satt o tjötade jag busade med lille J och fick tankarna på annat iaf. Klockan blev 08.00 och de kommer in en drös me läkare som kollar och känner på handen , sen ritas de markeringar på handleden. Vid 08.30 kommer usk in med dom oh så sexiga sjukhuskläderna:)
Vid 09 gick jag på toa sista gången sen bar de av neråt mot operation. I hissen på väg ner kom sjuksköterskan på att hon glömt ge mig de mediciner och smärtstillande som jag skulle fätt innan operation, men nu va de för sent så de va inte mycke att göra åt den saken. Rullades in på preop och där satres de nål( vilket oxå skulle vart gjort uppe på avdelningen egentligen) sen fick jag dropp och de togs blodtryck och sattes dit ekg häftor. Sen va de bara att invänta operationen. Tack o lov så behövde jag inte vänta så länge vid 10. Rullades jag in på operation. Där tog de ett antal ggr blodtryck, sen kopplades ekg på sen fick jag syrgasmask och sen sprutades de in smärtstillande och lugnande in i nålen på handen sen va de då slutsligen dags att somna. Läkaren började spruta in sömnmedlet och de sved till i kärlen, han sputade in lite till och frågade om jag kände av nåt, ja jo lite varm i kroppen kände jag mig, han sprutade in än mer och ställde frågan- men börjar du inte bli sömnig då? Hihi:)
Nje inte kände jag mig så särskilt sömnig, sköterskan hann säga att de är en stark o envis tjej vi har , sa hon glatt. Sen sprutades de in lite till o då tog de inte många sekunder innan jag sov. När jag sedan vaknade upp igen så hörde jag bara massa pipande maskiner , blundade och somnade till en stund till när jag sedan vaknade nästa gång va jag på uppvaket. Där ett antal sköterskor stod omkring mig och diskuterade mina fingrar som tydligen va helt blå/lila så dem ringde in läkaren som kom, ( har ingen tidsuppfattning vid de här laget än).
När läkaren kom va jag fortfarande rätt väck. Hon kände på fingrarna och konstaterade att jag hade värme i dem så de va lugnt me dem, hon bad mig röra på fingrarna vilket inte gick så bra men nåt litet vickande lyckades jag få fram o de vart hon nöjd med, hörde även i dimman att hon sa att operationen gått bra men sen däckade jag igen o minns inget mer för den studen. Vaknade åter igen av att de va sköterskor omkring mig, denna gång va dom o sa till mig att ta djupa andetag då syresättningen va tämligen låg. Försökte göra de men de hjälpte inte så dom höjde syret i syremasken. Somnade återigen och vaknade då testade sköterskan att ta bort syremasken för en stund vilket inte gick så bra då maskinen som mäter syret tjöt/larmade mest hela tiden, jag fick testa att ta djupa andetag och för nån minut lättade de och syret höjdes men efter nån minut hade de dippat igen så de vart på me syremasken igen. Under denna period hade jag ett antal ggr fått smärtstillande i nålen pga väldiga smärtor i handen. När jag sen vaknade nästa gång hajjade jag lite mer och kroppen gav mig en adrenalinkick när jag insåg att jag faktiskt är här, kvar i livet:)) så då vart jag pigg och syret förbättrades succesivt. Till slut vid 15 tiden fick jag äntligen bli upprullad till avdelningen och träfda min älskling, vilken lycka de var och älsklingen fällde ngr tårar, de e äkta kärlek de<3
de serveras mat när jag kom upö på rummet , testade o äta vilket var mindra lyckat, började må illa till tusen, alldelles kallsvettig o blek så de gav jag upp. O så har de här dygnet vart ungefär , har fortfarande inte fått i mig nåt pga illamående som varvats med kallsvettningar.
Men tänkte försöka få i mig nån slags frukost här nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar